Reklama – musisz na nią uważać

Reklama – musisz na nią uważać

O czym mówi uśmiechający się aktor reklamując kredyt? Z pewnością wiele, ale  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mówi o wiele więcej.  Podmiot sprawdził reklamy kredytów, co się okazało, bankowcy nie zrezygnowali z nieczytelnej (niezrozumiałej) czcionki czcionka,  zapomnieli o informacji o kwocie odsetek do zapłaty co jeszcze.

Kontrola reklam

W okresie od 1 listopada do 15 grudnia 2014 roku  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dokonał kontroli 14 reklam jakie emitowało 12 banków, pośrednik i SKOK. Obiektem kontroli były zarówno reklamy emitowane w radiu, telewizji, prasie oraz w Internecie. Kontrola zaowocowała 9 postępowaniami i aż z postępowań zakończyło się, niekoniecznie dobrze dla banku.

Naruszenie obowiązku informacyjnego

Co zarzuca UOKIK, otóż banki mają największy problem z wypełnianiem obowiązku informacyjnego, a taki obowiązek nakłada na nie ustawa o kredycie konsumenckim. Aż 4 podmioty finansowe dopuściły się tego przewinienia. Jakie był tego efekt, a no odbiorca reklamy  nie był informowany o istotnych warunkach np. stopie oprocentowania kredytu wraz z wyszczególnieniem opłat, kwocie odsetek, całkowitej kwocie do zapłaty, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania. Bez tych informacji, konsument może nie do końca świadomie podjąć decyzję o wyborze oferty.

Inne przewinienia nieuczciwe praktyki rynkowe

Z 12 tylko 2 instytucje finansowe nierzetelnie informowały o warunkach pożyczki. Jako przykład UOKiK podaje reklamę, w której bank pożyczkę „do 150 tys. bez zabezpieczeń”. Po sprawdzeniu okazało się, że pożyczkobiorca obligatoryjnie musiał wykupić ubezpieczenia na życie przy pożyczce od 50 tys. zł do 100 tys. zł na dłużej niż 60 miesięcy.

Inny podmiot podawał, że bank w przypadku kredytu samochodowego nie pobiera prowizji, ale tak głosiła tylko reklama, konsument musiał ją faktycznie ponieść. Reklamowany kredyt na zero, nie był dostępny w żadnej placówce, miął jedynie przyciągać odwiedzających. Konsument zdecydowany na kredyt za zero, został zwykle zmanipulowany przez obsługę banku i decydował się na inny kredyt, mniej preferencyjny.

Tego nigdy się nie pozbędziemy – mała czcionka

Bank poinformował o stopie oprocentowania kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat uwzględnianych w całkowitym koszcie kredytu, całkowitej kwocie do zapłaty, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania, czasie obowiązywania umowy, wysokości rat i całkowitej kwocie kredytu, ale co z tego, skoro emisja reklamy była tak krótka, że nikt nie zdążył zapoznać się z przekazem pisemnym, który dodatkowo napisany został małą, trudną do odczytania czcionką.

Banki to nie jedyne podmioty, które działają w ten sposób, nieuczciwe praktyki i zatajanie informacji widoczne jest w każdej branży. Najczęściej spotykam się z wpisami dot. nieuczciwych przedstawicieli sprzedawców energii elektrycznej czy telefonii komórkowej. I jak oszczędzać na prądzie, połączeniach czy dobrze pożyczyć pieniądz, skoro inni chcą nas oszukać?

Kogo ukarał UOKiK

Aasa Polska w Warszawie – RKR 14/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Alior Bank w Warszawie – RBG-13/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Bank listownie poinformuje konsumentów o decyzji UOKiK oraz o możliwości rezygnacji z zawartego ubezpieczenia i zwrotu całości składki ubezpieczeniowej. Na stronie internetowej przedsiębiorcy i w oddziałach banku zostanie umieszczone oświadczenie o wprowadzaniu klientów w błąd.

Bank Spółdzielczy w Łukowie – RŁO-10/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Na stronie internetowej przedsiębiorcy zostanie opublikowana sentencja decyzji Urzędu.

Bank Spółdzielczy w Wodzisławiu Śląskim – RKT-15/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Bank opublikuje sentencję decyzji Urzędu w miesięczniku „Pszowik”.

Idea Bank w Warszawie – RKT-17/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Na stronie internetowej przedsiębiorcy zostanie opublikowana sentencja decyzji Urzędu. Nałożona kara finansowa to 412 960 zł.

SKOK im. Stefczyka w Gdyni – RKR-15/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Na stronie internetowej przedsiębiorcy zostanie opublikowana sentencja decyzji Urzędu.

Wonga.pl w Warszawie – RKT-16/2015 – zaniechanie stosowania kwestionowanej praktyki. Przedsiębiorca zwróci wszystkim konsumentom, którzy zawarli umowy w okresie emisji kwestionowanych reklam, 10 zł – czyli koszt pierwszej pożyczki. Na stronie internetowej przedsiębiorcy zostanie opublikowana sentencja decyzji Urzędu – źródło UOKiK

2 przemyślenia na temat “Reklama – musisz na nią uważać”

  1. ~Rachuba pisze:

    Trzeba mieć szeroko otwarte oczy niestety..

  2. Dokładnie, zawsze trzeba mieć się na baczności :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>